. Paris, collection of (Joseph Hyacinthe Francois de Paule de Rigaud, comte de Vaudreuil (1740-1817). In mid-nineteenth century Paris, this painting passed as an autograph work from Watteau’s hand, as is shown by two newly discovered references in sale catalogues. Antoine Watteau, Les Champs-Élysses (detail), London, Wallace Collection. T. Ils viennent de la vente de M.***, lundi26 novembre 1787, no 59: vendus 4800 liv. London, Wallace Collection. Although partially hidden by tree trunks, enough of the woman can be seen to determine that she is traceable to a drawing in the Musée Cognacq-Jay (Rosenberg and Prat 446). His sale and others, Paris, July 29. Watteau, Two Studies of a Woman Seated on the Ground (detail), red, black, and white chalk. Watteau, Les Champs Elisées, oil on walnut panel, 31.4 x 40.6 cm. Paris, with Jean-Baptiste Pierre Lebrun. Racine du Jonquoy’s ownership of Les Divertissements champêtres is only by implication: when the pendant painting, Le Rendez-vous de chasse, was engraved in 1731 for the Oeuvre gravé, it bore the legend ”Ce Tableau est dans le Cabinet de Mr Racine du Jonquoy.”. 3 and passim. Mais six autres groupes animent encore l’immense étendue du bois, et, par la diversité de leurs costumes et de leurs poses, forment avec les masses de feuillage et de verdure qu’ils coupent en tous sens, le plus délicieux contraste. A travers de grands arbres, on découvre dans la campagne une belle fabrique qui par son voisinage, parait être dépendante du parc Of the two, Les Champs Elisées is much smaller, approximately one-fourth the size of Les Divertissements champêtres. . De beaux cheveux d’un blond cendré sont relevés sur le sommet de leurs têtes sans autre ornement. Watteau (and Pater), Studies of a Recumbent Man and a Man’s Head (detail), red chalk, red and gray-green wash. Munich, Staatliche Graphische Sammlung. Les Divertissements champêtres (copy 1) Denison, Christopher Beckett . .  Haut. 1). Zimmerman, Réau, and most early scholars have presumed that Les Divertissements Champêtres was an enlarged replica of the smaller painting. Manchester, Art Treasures, 1857, cat. As Rosenberg noted in 1984, its attribution to Watteau “has hardly been followed.” It is not mentioned, for example, by Roland Michel, Posner, Temperini, or Glorieux.  Â, Paris, collection of Horsin Déon; sold to the duc de Morny for 60,000 francs.                   Â. Paris, collection of Charles Auguste Louis Joseph, duc de Morny (1811-1865; statesman). Six of the seven adults in the foreground of Les Divertissements champêtres have counterparts in Les Champs Elisées. Only the figure at the left of this group is different: the figure is female in Les Divertissements champêtres, male in Les Champs Elisées. Cohen, Art, Dance, and the Body (2000), 242-47. London, Bethnal Green, Paintings, Porcelain, Bronzes (1872), cat. The man reclining on the ground at the right, his cape trailing behind him, derives from a sheet of four such studies in a Swiss private collection (Rosenberg and Prat 268). The evidence is now clearer than ever that the painting is not by Watteau; his true identity awaits to be discovered. Dans le tableau de M. Maison, on voit, au fond à droite, un troupeau de moutons et un clocher, remplacés ici par le petit groupe de personages. 4 pieds larg. Anonymous artist, Divertissement champêtre. Farce joyeuse et récréative du galant qui a fait le coup, à quatre personnages. 1827. Chez chacun d’eux la mollesse est de nature différente. Farther to the right, a woman seated on the ground corresponds to one in a drawing in the British Museum (Rosenberg and Prat 587). (?) Antoine Watteau, Divertissements champêtres, vers 1719, huile sur toile, 127,6 X 193 cm LEXIQUE vedute (italien) : vues (à Venise, de la lagune) style rococo: style décoratif étant laboutissement du style baroque. On peut assurer qu’il n’existe rien de plus beau ni de plus capital de ce Maître; la finesse du dessin, la beauté inimitable du coloris sont au-dessus des éloges. Her conclusion was that the painting was not by Watteau. Watteau, Study of a Woman Seated on the Ground, red and white chalk, 14.6 x 20 cm. Â. Watteau, Four Studies of Hands, red, black, and white chalk, graphite, 15.3 x11.4 cm. Danse au milieu d’un parc. Paris, private collection. The history of Les Divertissements champêtres is closely bound to Le Rendez-vous de chasse. Le Coat, "Watteau et l'imaginaire social" (1987), 183. . Dinelli-Graziani, “Le cardinal Fesch, amateur” (2007), 42-43. Fete in a Park (Divertissements Champetres), c.1718/20 - Giclée Canvas Print Jean Antoine Watteau (1684-1721) Location: The Wallace Collection London United Kingdom Original Size: 127.2 x 191.7 cm Paris, Musée Cognacq-Jay. His sale, Paris, April 11, 1791, lot 196: “ANTOINE WATTEAU . Watteau, Les Divertissements champêtres, oil on canvas, 127.2 x 191.7 cm. The dancing couple is essentially the same in both versions, save that the pasticheur has changed the color of the shepherd’s costume. Larg. Le Concert. As has been noted, Les Divertissements champêtres is closely related to a painting with essentially the same composition, namely Les Champs Elisées.      Sur le premier plan, un jeune seigneur se tient debout devant le piédestal d’une statue de marbre, qui représente une baigneuse. Rosenberg and Prat, Watteau, Catalogue raisonné des dessins (1996), cat. His sale, Paris, October 30, 1809, lot 37: “Wateau (Antoine) . L’Accordée de village. Sold privately to Sir Richard Seymour, 4th Marquess of Hertford, prior to 1852 as noted on page 5 of the introduction to the May 24, 1852 catalogue of the duc de Morny’s collection in Paris. While the study for the man at the left of the group has not survived, the woman next to him, seated on the ground and holding a basket of flowers, was based on a study of a seated woman holding a large bowl, one of two figures on a  sheet in a private collection (Rosenberg and Prat 527). Dans des décors champêtres à la végétation luxuriante, Watteau met en scène le sentiment amoureux : danseurs, belles dames ou bergers s'adonnent à des divertissements ou à des confidences. Börsch-Supan, Antoine Watteau (2000), 95-98. Divertissement champêtre. If, however, you have decided to take a framed art print, then the process of printing and framing will take around 6 or 7 days. }, Fête Galante in a Wooded Landscape with the Sculpture of a Seated Nude Woman, Paris, collection of Racine du Jonquoy (maître d’hôtel de Charles, duc de Berry, trésorier des ponts et chaussés, receveur général des finances pour la généralité d’Alençon ). His sale, London, Phillips, June 20, 1848, lot 101: “WATTEAU (Antoine) Les Champs Elysées. Cailleux, “A Strange Monument” (1975), 246-47. Les Divertissements champêtres. Wintermute, Watteau and His World (1999), 58-59. The histories of the two paintings were separate until the late nineteenth century, at which time each was bought by Lord Hertford and now both are housed in the Wallace Collection. Montevideo, sale, December 10-11, 1947, lot 93. }. 27 (Watteau, Fête Champêtre, lent by the Marquis of Hertford). Four studies of hands in a private collection (Rosenberg and Prat 524) also served for this painting. The picture is now lost but is known through an engraving by Bernard Baron (Watteau, exhib. Parmi les nombreux divertissements champêtres volontiers représentés par les peintres de fêtes galantes du début du XVIIIe siècle en France - à la tête desquels se situent Nicolas Lancret et Jean-Baptiste Pater, tous deux marchant dans le sillon d'Antoine Watteau - le jeu de … . The pasticheur has also appropriated the figure of a child playing with a spaniel from another of Watteau’s paintings—either from Le Concert in Berlin or the closely related Les Charmes de la vie in the Wallace Collection. It was a pity that Waddesdon had not lent for comparison the pendant (the attribution of which to Watteau was also once questioned – by Ellis Waterhouse – probably unjustifiably) [5]. - L. 6 p. 0 p. 0 1.” 391. The children at the left sides of the composition are totally different, as are the statues at the right and some of the small figures in the background. The woman in the middle, holding roses to her bodice, was studied on a sheet in the British Museum (Rosenberg and Prat 528). Vidal, Watteau’s Painted Conversations (1992), 111-13. Watteau (Fete in a Park (Divertissements Champetres), c.1718/20) Canvas Art Print Reproduction (10.9x16.1 in) (28x41 cm) by TOPofART Available from these sellers . Whittingham, “Controversial Treatment” (2011). 1636 1636. Since the early eighteenth century the two paintings have passed together from one collector to another as acknowledged pendants. The expression on his face and his awkward contrapposto pose warn us against attaching Watteau’s name to the painting. sans bordure.”, Paris, collection of Baron van Balle. . Not least of all, the Chantilly painting corresponds to the Nicolas Tardieu engraving in the Jullienne Oeuvre gravé whereas Ferré’s painting has no such supporting documentation. Waagen, Treasures of Art in Great Britain (1854-57), 2: 156. . that developed from it.“ Likewise, Whittingham wrote that Watteau painted Les Divertissements champêtres “mechanically,” and described it as “an enlarged version of the much more pleasing ‘Les Champrs Elisées.’”.    Les arbres sont vivement peints en décoration, le ciel léger avec des nuages argentés; partou/t une belle pâte, une touche spirituelle et une couleur pleine de variété.” 3 avr. Ils représentent des points de vue de forêts, et nombre de personnages dans le costume du tems. The woman originated in a charming study in the Courtauld Institute (Rosenberg and Prat 451). « Tels qu’ils se présentent, baignant dans des fourrés, ces trois troncs humains ne sont liés par aucune complicité. and the large composition Country Amusements . Hauteur 4 pieds, largeur 6 pieds. It remained hidden until it was discovered, supposedly in Spain, and Ferré brought it to public attention in 1972. Paris, collection of Alexandre Louis Roëttiers de Montaleau(?). Thus, the pendant  paintings were reunited. Aux pieds de la dernière de ces dames, est assis un troisième cavalier qui ne le cède en rien pour l’élégance et la bonne mine aux deux précédents. There he rests it on his companion’s skirt.  That all three of these studies were used for the one painting seems to indicate that the drawing was made specifically for Les Divertissements champêtres—a rare moment when we can observe the painter’s working method.Â. De Watteau à Fragonard : les fêtes galantes. London, Wallace Collection, Catalogue of the Oil Paintings (1904), cat. Watteau, Les Divertissements champêtres (detail). London, Courtauld Institute Galleries. The recumbent man has been partnered with a seated woman, but it is an awkward juxtaposition, for as a result the man seems to be pressing or staring into his partner’s shoulder. .  l’un représente un repos de chasse à l’entrée d’un bois . Get this from a library! Edwards, “Watteau and the Dance” (1987), 222-23 n. 25. Watteau, Les Divertissements champêtres. The hand drawn palms down was used for the man at the lower right of the painting. Fete in a Park (Divertissements Champetres), c.1718/20 Jean Antoine Watteau (1684-1721) Location: The Wallace Collection London United Kingdom Original Size: 127.2 x 191.7 cm Comment … fig. Bequeathed to Lord Hertford’s illegitimate son, Richard Wallace,1st Baronet, and then by descent to Wallace’s widow, Julie Amélie Charlotte Castelnau, who donated the collection to the nation in 1897. Print this Entry 183. 1721.Il était fils d'un maître couvreur, marchand de tuiles, chargé d'une nombreuse famille. Une fête champêtre était une forme de divertissement populaire au XVIIIe siècle . Many of the figures in the background can similarly be traced to Watteau’s drawings. London, Wallace Collection, Catalogue (1920),  cat. . L’un est gravé sous le titre des Amusemens champêtres, l’autre sur celui du Retour de chasse. Deux beaux Paysages de la plus belle ordonnance et de la plus belle exécution, représentant des points de vue de Forêts, l’un par son Feuillage léger et frais annonce le retour de printems et avec lui les jeux et les plaisirs champêtres; un grand nombre de figures  groupées sur différens plans, animent et enrichessent cette production. Ici, nous avons de plus, le musicien debout, les trois enfants et la femme en robe jaune, à l’extrémité de gauche; c’est justement la figure qui accuse le mieux le style, la couleur et l’exécution de Watteau.      Au second plan, on remarque d’abord douze personnes réunies en un seul groupe: ce sont les deux musiciens dont l’un joue de la vielle, et l’autre de la clarinette; quelques paysans; de jeunes élégantes du genre des premières, avec leurs cavaliers, et enfin les deux danseurs dont nous avons parlé. La finesse du dessin, la beauté inimitable du coloris sont au-dessus des éloges.—Hauteur, 4 pieds; largeur, 6. Amusements Champêtres: Une nombreuse société s’est disséminé sur les délicieux tapis de verdure qu’obragent les grands arbres d’un parc. Macchia and Montagni, L’opera completa di Watteau (1968), cat. Because Les Divertissements champêtres was not engraved for Jean de Jullienne’s Oeuvre gravé, its title has varied considerably. London, Wallace Collection. ; 25 ¾ by 32 in. London, Sotheby’s, April 17, 1991, lot 53: “Follower of Antoine Watteau/ FETE GALANTE/ oil on canvas/ 65 by 81.5 cm. However, Jullienne commissioned an engraving after Watteau’s smaller version of the same composition, which he published under the title Les Champs Elisées, but this has caused additional confusion. cat., Washington and elsewhere, 1984-5, under no. 48 po.    Cette charmante composition, analogue au tableau de M. le marquis Maison, en diffère cependant par le nombre de personages et les accessoires. Washington, Paris, Berlin, Watteau 1684-1721, under cat. This was the period of the birth of his masterpieces: the “Conversations,” the “Divertissements champêtres,” the “Fêtes galantes.” Some of the differences between the two versions are telling in other ways, for they reveal the hand of a pasticheur. Despite this unanimity of opinion, after the laboratory examination of the paintings around 2010, Christopher Vogtherr noted that x-rays uncovered many pentimenti in Les Divertissements champêtres, and the relative absence of pentimenti in Les Champs Elisées. Corpus galant jusqu’à la Révolution française 1610 1610 (Ano). Antoine Watteau. WATTEAU ou WATEAU (Jean-Antoine), peintre français, né à Valenciennes le 16 oct. 1684, mort à Nogent-sur-Marne le 18 juil. { Duffy and Hedley The Wallace Collection Pictures (2004), 470-71. Les Divertissements champêtres. Dacier, Vuaflart, and Hérold, Jean de Jullienne et les graveurs, 2: 35, 96; 3: under cat. London, British Museum. In contrast, the comparable figures in Les Champs Élisées, the smaller version of this composition, are just blurs of paint and forcefully establish the priority of Les Divertissements champêtres. In 1975 the two large oils at the Wallace, “Divertissements champêtres” … It should be noted that several listings of the provenance of Les Divertissements champêteres, including the Wallace Collection’s various compilations, err in the manner that they cite the 1852 and 1865 sales. Le joueur de cornemeuse est assis contre un piédestal, surmonté d’un vase; près de lui, debout, un joueur de musette, coiffé de rouge; à leurs pieds, groupe de deux enfants qui jouent avec un petit chien. His sale, Paris, April 27, 1793, lot 35: ANTOINE WATTEAU . Brookner described the painting as an “essentially small composition blown up to excessive scale.” As Roland Michel wrote about these and other such pairs of paintings: “if they can be dated, the smaller was the first to be executed.” As Grasselli stated, “scholars agree that Les Champs-Elysées, the smaller version, was made before the much larger Divertissements champêtres.” Critics have been unusually positive in praising the fresh brushwork and quality of Les Champs Elisées, and damning the uninspired quality of the larger repetition.